Home » שיטת טף-תווים
טף-תוויםTM- שיטת תווים מוסיקליים חדשה ומיוחדת לילדים בגיל הרך, המאפשרת לנגן מתווים תוך זמן קצר (בתוך שעות ספורות).
השיטה קלה ביותר ומהווה דרך מהנה ויצירתית ללימוד נגינה ולפיתוח כישורי קריאה. התווים מורכבים ממספר קטן של צורות,
המובחנות מאוד זו מזו, דבר המקל מאוד על הילדים.
חוקרי הקריאה תמימי דעים, ששפת הקריאה הראשונה הנלמדת היא הקשה ביותר וכל שפה נוספת קלממנה. כאשר הילד לומד לקרוא תווי מוסיקה כשפת קריאה ראשונה, הוא רוכש את יסודות הקריא וממילא הופך לימוד הקריאה של שפת האם לקל יותר כשפת קריאה שנייה.
עד כמה קריאת המוסיקה אכן משפיעה על הקריאה המילולית, ניתן לראות בפרטי התרשים להלן: graph
קריאה קולית- אחוז המילים שנקראו נכון בקול וללא שגיאות מתוך 66 מילים.
התנהגויות קריאה נרכשת- אחוז אסטרטגיות הקריאה הנכונות בהן השתמשו הילדים בממוצע.
קריאה שוטפת מסיפור- אחוז הילדים שקראו מתוך סיפור בקצב זורם, ללא שגיאות, היסוסים, חזרות או דילוגים.
הצלחה בקריאת מילים – אחוז הילדים שהגיעו לרמת הצלחה בפענוח נכון של מילים חדשות וקריאה אוטומטית של מילים מוכרות
ללא שגיאות.
השיטה מתאימה לילדים בגילאי 5-8 העומדים לפני לימוד הקריאה הראשונית (או במהלך הלימודים).
כיון ששפת המוסיקה היא בינלאומית, שיטת טף-תוויםTM מתאימה לילדים בכל העולם ולכל שפה.
שיטת טף-תוויםTM פותחה ע"י ד"ר יהודית כרמון, מומחית לאוריינות ולחינוך לגיל הרך, מוסיקאית (M.A במוסיקולוגיה ואקדמיה
בכינור) ובעלת ניסיון רב בתחום ההוראה.
מומחי הקריאה מסכימים, שלימוד הקריאה הראשונה קשה מכל לימוד קריאה נוספת אחריה. ד"ר יהודית כרמון ניתחה את כישורי
הקריאה, הבהירה מהם הכישורים העוברים מקריאה ראשונה לשנייה, והתבססה עליהם לפיתוח שיטת טף-תוויםTM. בשיטה זו רוכש
הילד את מרכיבי הקריאה הבסיסיים בשפת המוסיקה ומרחיב אותם בלימוד הקריאה של שפת האם שלו. השיטה נוסתה בהצלחה
בבתי ספר ובגני ילדים, ובאמצעות מחקר מדעי הוכחה כיעילה ביותר בפיתוח ובשיפור מיומנויות קריאה של ילדים.
תכנית העשרה שנתית "טף-תווים" המתבססת על ארבע אבני יסוד: המורה - מורה מוסמך למוסיקה הנותן יחס אישי וחם לכל אחד מהתלמידים. הספר - חשיפה ומימוש חווית הקריאה בחוברת לימוד מיוחדת. כלי הנגינה - נגינה מוחשית בכלי נגינה והנאה מתוצאה מיידית. המחשב - משחק אישי על לומדת מחשב מיוחדת וצבירת פרסים. אבני יסוד אלה, בנוסף לקבוצות הלימוד הקטנות, לאסטרטגיות הלמידה, ולעצם השימוש במוסיקה בשיטת "טף-תווים", עוזרים לילד להגיע לרמת מוכנות קריאה מוגברת בגן ובכתה אלף.
חלוקה להברות, כיווני קריאה, הכרת הצלילים על סימניהם ושמותיהם, חווית קריאת התווים, קריאה ברצף, הבחנה בגובה הצלילים ובמשך שלהם, חווית הנגינה, כתיבת מוסיקה בכיף ועוד.
1.כישורי קריאה: זיכרון שמיעתי, הבנת העיקרון האלפביתי, איסוף וצירוף נתונים למשמעות, כיווניות, רצף ועוד.
2.כישורים מוסיקליים: הבחנה בין צלילים, גובהם, משכם ועוד.
3.כישורים חברתיים ורגשיים: בטחון עצמי, הערכה עצמית, עבודה בצוות ועוד.
שיטת טף-תוויםTM מאפשרת עבודה יחידנית לכל ילד תוך מתן מרב תשומת הלב הדרושה לרמתו ולהתקדמות האופטימאלית שלו. התקדמות אישית מהירה חשובה גם לביטחון העצמי ולהערכת מסוגלות עצמית של הילד, דבר התורם למוטיבציה שלו. חומרי העזר וספרוני התווים הייחודיים לשיטה מכוונים לשימוש בכלי נגינה ולחזרה בשירה. בכך מנחים את הילד לעבור ממוחשי (נגינה באצבעות) למופשט (שירה) בהתאם להתפתחות הטבעית שלו, כדי שיגיע לסיפוק ולהנאה ויפתח מוטיבציה ללימוד וקריאה.
שיטת טף-תוויםTM מעודדת יצירתיות והבעה עצמית של הילד. העבודה היחידנית או בקבוצות קטנות מאפשרת ביטוי עצמי אישי ומפתחת את יכולת העבודה בצוות תוך הקשבה וסבלנות לילדים אחרים.
שיטת טף-תוויםTM משלבת את פיתוח האונה השמאלית של המוח, האחראית על כישורי שפה וחשיבה ניתוחית לינארית , ביחד עם פיתוח האונה הימנית האחראית על פיתוח כישורים מרחביים, רגשיים, ומוסיקליים. שילוב זה מפתח אצל הילד תיאום (קואורדינציה) ומהנה בתהליך המשחק והלמידה.
בשיטת טף-תוויםTM הילד מצליח לזהות ולנגן שירים מוכרים, במהירות רבה. ההנאה והסיפוק המיידי בזיהוי השירים תוך כדי נגינתם מהווים חוויה של הבנת הנקרא עבור הילד. הקלות וההנאה בה מגיע הילד להישגים מפתחים בו את המוטיבציה לקרוא ולנגן.